Salam dari Ho Chi Minh! Pengajaran yang dipelajari…

ho chi minh city

Dr Tasha berpeluang untuk mengembara ke Ho Chi Minh pada bulan lepas. Lawatan ini sebenarnya adalah untuk mengetahui dan mempelajari dengan lebih lanjut mengenai rawatan IVF yang dilakukan di sana. Adalah agak mengejutkan apabila diberitahu sebenarnya pusat IVF tersebut melakukan sebanyak 2000 kes IVF cycle pada tahun lepas dan kebanyakan pesakitnya adalah pasangan tempatan. Jika dibandingkan dengan Malaysia yang jauh lebih maju dan rata-ratanya mempunyai penduduk yang berpendapatan lebih tinggi, jumlah kes IVF untuk seluruh negara mungkin hanya mencecah 5000 kes sahaja setahun.

Kos rawatan IVF adalah di dalam anggaran USD2000-3000. Bukanlah murah juga jika mengambil kira apakah pendapatan yang diperolehi oleh warga tempatan.  Timbul persoalan di dalam kepala, “Bagaimanakah pasangan tempatan yang rata-ratanya mempunyai pendapatan yang agak rendah boleh mampu membiayai kos rawatan IVF tersebut?”

Persoalan terjawab apabila diberitahu, sebenarnya mentaliti penduduk tempatan di sana adalah lain. Pasangan yang berkahwin mempunyai prioriti untuk membina keluarga mereka dengan mempunyai zuriat. Kebanyakan pasangan apabila sudah TTC satu tahun, sudahpun sibuk-sibuk berjumpa doktor untuk mengetahui sama ada terdapat sebarang masalah yang menghindari mereka dari hamil. Segala ikhtiar akan dilakukan jika mereka memerlukan rawatan kesuburan. Ini termasuklah terutamanya jika melibatkan pembayaran kos tinggi untuk rawatan tersebut. Kadang-kala ahli keluarga lain juga turut membantu mengumpulkan dana yang diperlukan bagi membiayai kos rawatan IVF.

Pengajaran dari bandar Ho Chi Minh

Pasangan TTC perlu menetapkan prioriti mereka. Adakah mempunyai anak adalah penting bagi mereka? Sekiranya jawapannya adalah ya, apakah yang perlu dilakukan untuk meningkatkan peluang untuk hamil? Apakah kos perbelanjaan rawatan kesuburan? Ini mungkin juga memerlukan mereka meneliti semula belanjawan keluarga mereka termasuklah perbelanjaan hari dan simpanan mereka. Agak kerap kali juga berjumpa dengan pasangan yang sebenarnya memerlukan rawatan IVF tetapi berkira-kira mengenai kos perbelanjaan rawatan kesuburan serta berkata tidak ‘mampu’ tetapi masih mampu pergi bercuti-cuti ke sana ke mari pula atau ‘bershopping’ barang-barang yang sebenarnya tidak diperlukan. Kalau mengharapkan subsidi dari kerajaan mungkin terpaksa menunggu agak lama. Tanpa disedari hari demi hari, umur wanita tersebut akan meningkat. Ini sekaligus boleh menurunkan peluang untuk kehamilan.

Terdetik di hati Dr Tasha, kalau ini tak mampu, mampukah mereka membiayai kos perubatan untuk bersalin ataupun penjagaan anak-anak mereka kelak. Bayar untuk lampin , susu dan perbelanjaan sekolah untuk anak-anak? Ini semuanya bukan murah.

Sebagai contohnya, susu tin di bawah mungkin hanya bertahan untuk beberapa hari sahaja. Cuba tengok, kadang-kala tin-tin susu ini dikunci di dalam kabinet di kedai-kedai atau diletakkan tag kerana takut dicuri.

susutin

Oleh itu, bagi pasangan yang sedang TTC perlulah membuat persiapan untuk menerima kehadiran ‘ahli baru’ di dalam keluarga. In Sha Allah, dengan ikhtiar dan berbekalkan doa, impian untuk mendapatkan zuriat akan tercapai. Bagi kaum wanita pula, usahlah berlengah-lengah kerana takut faktor usia yang matang menyebabkan tahap kesuburan menjadi lebih menurun. Andai sang suami kata tiada duit, usahlah berdiam diri dan berpeluk tubuh, berusahalah untuk mencari rezeki sendiri. Akhir sekali, perlu beringat, menjadi seorang ibu atau ayah sebenarnya adalah tanggungjawab yang besar dan memerlukan pengorbanan.

“Yes, money is not everything but it is still very important to make some things happen”.

quote priority

Posted on October 2, 2015, in Uncategorized and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 4 Comments.

  1. Assalamualaikum dr natasha.sy pernah buat ivf pertama kali di sarawak thn lepas tetapi gagal.jadi sekarang sy dan suami merancang nak buat utk kali yg ke 2.husband sy mmg ade ssh sikit sbb die slalu kerja d luar kawasan.kdg2 sampai 2 3 bln baru balik.kadang die balik sy dh period.so nk buat ivf tu trpksa delay dari bulan ke bulan.start dr awl tahun dan sekarang dh bln october.soalan sy.boleh x sy menjalani proses kesuburan dulu utk membawa keluar telur lepas tu di frozenkan dulu sementara tunggu suami sy availbe..adakah dgn cara ini boleh menyelesai kan masalah sy dr. Sebab umur sy skrg pun dh mencecah 36thn.sy dh teringin sgt nk buat ivf kali ni..harap doc boleh bagi pendapat pada sy…
    Terima kasih doc…

    • Wsalam Ika,

      Sekiranya ini berlaku, mungkin jalan penyelesaian terbaik ialah dengan menggunakan sperma suami yang telah dibekukan dan kemudiaannya dipersenyawakan dengan telur yang telah disedut selepas prosedur egg pick up. Embryo yang telah terhasil boleh kemudiannya dimasukkan ke dalam rahim. Ini mungkin adalah lebih baik dari membekukan telur kerana kos untuk membekukan telur adalah lebih tinggi di setengah2 pusat fertiliti berbanding dengan kos membekukan embrio. Di samping itu, bukan semua pusat fertiliti mempunyai fasiliti untuk membekukan telur. Di samping itu, jika sperma suami kurang elok, ianya mungkin tidak elok jika dibekukan adalah lebih baik memberikan ‘fresh’ sampel.

      • Terima kasih doctor natasha.saya akan cuba sebaik yang mungkin..sekarang ni sy mengejar usia sy yg semakin meningkat.dan saya berharap agar ivf untuk kali ke2 ini nanti akan berjaya membuat saya mengandung.

  2. Sama-sama ika. Diharapkan ika berjaya hamil kali ini ya.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: